به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرحسن موسوی با تشریح عملکرد راه آهن در بخش مسافری در ایام پیک سفرهای نوروزی گفت: پیش فروش بلیتهای نوروزی قطار از پانزدهم و شانزدهم بهمن ماه سال گذشته آغاز و امکان پیش فروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار نوروز ۹۷ فراهم بود که در این بازه زمانی ظرفیت مسیرهای پر تردد در برخی از مسیرها قبل از شروع سفرهای نوروزی تکمیل شد، ولی در برخی از مسیرها در ایام نوروز هم امکان خرید بلیت وجود داشت.
**رشد بیش از ۱۵ درصدی تعداد قطارهای مسافری برای نوروز ۹۷
وی افزود: برای ایام پیک امسال ۴ هزار و ۸۴۰ رام قطار در نظر گرفته شده بود که نسبت به ایام مشابه در سال گذشته رشد ۱۵.۷ درصدی داشت. همچنین برای جابه جایی مسافران در این ایام، یک میلیون و ۸۷۳ هزار نفر صندلی ایجاد شده بود که این بخش هم نسبت به سال گذشته با رشد ۱۳.۸ درصدی مواجه بود.
معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه تا شب گذشته آمار جابه جایی مسافران نوروزی از طریق حمل و نقل ریلی به یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر رسید، گفت: تا کنون جابه جایی مسافران از طریق راه آهن در نوروز امسال نسبت به ایام مشابه در سال گذشته رشد ۹ درصدی داشته است.
وی با اشاره به مسیرهای پرتردد ریلی در ایام پیک نوروز گفت: بیشترین تردد قطار از ۲۸ شهر به مقصد مشهد بوده است و در میان این شهرها بیشترین تردد قطار در مسیر تهران- مشهد و بالعکس بوده است.
موسوی با تاکید بر اینکه با افزایش تعداد ناوگانها و مدیریت سفر از سوی مردم امسال کمتر از سالهای گذشته با کمبود عرضه بلیت در بازار مواجه بودیم، ادامه داد: این طبیعی است که در برخی از ایام پیک سال نسبت به سایر روزها به دلیل افزایش تقاضا با کمبود عرضه بلیت در برخی از مسیرها مواجه شویم.
این مقام مسئول افزود: تمام بلیت برخی از مسیرهای پرتردد در همان روزهای اول پیش فروش از سوی مردم خریداری و ظرفیت تمام واگنها برای این مسیرها کامل شد.
وی ادامه داد: اما در برخی از مسیرها هم تا دقایق آخر ظرفیت فروش بلیت برای مسافران موجود بود.
**خروج بیش از ۶۳۰ قطار فرسوده از مدار در دو سال گذشته
موسوی با اشاره به افزایش کیفیت ناوگان مسافری تاکید کرد: در سنوات گذشته راه آهن نسبت به خروج ناوگان فرسوده و بی کیفیت اقدام کرد به طوری در سالهای ۹۵ و ۹۶ ناوگان مسافری بالای ۴۵ سال و بالای ۳۰ سال از رده خارج شدند.
معاون مسافری راه آهن افزود: در این دو سال ۳۵ واگن بالای ۴۵ سال و ۲۸۴ واگن بالای ۳۰ سال از رده خارج شد.
وی با تاکید بر افزایش تقاضای مردم برای استفاده از ناوگان با کیفیت و قطارهای ۵ ستاره در نوروز ۹۷ اظهار کرد: برخی از تقاضاها تنها یک بار در سال صورت میگیرد بنابراین مسافران ترجیح میدهند در ازای پرداخت هزینه بیشتر به قطارهای با کیفیت تری دسترسی داشته باشند.
موسوی ادامه داد: این موضوع به میزان سفر مردم بر میگردد از آنجایی برخی از مردم تنها یک بار در سال از طریق قطار سفر میکنند بنابراین ترجیح میدهند به خدمات با کیفیت تری دسترسی داشته باشند.
**میانگین تاخیر حرکت قطار از مبدا به زیر ۱۸ ثانیه رسید
وی همچنین درباره میزان تاخیر حرکت قطارها در ایام نوروز ۹۷ اظهار کرذ: طبق آخرین گزارشات، متوسط تاخیر حرکت قطارها از مبدا زیر ۱۸ ثانیه بوده است که این رقم در مدت مشابه درسال گذشته ۲۰ ثانیه ثبت شده است.
معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه میانگین تاخیر در رسیدن به مقصد در سال گذشته ۲۹ دقیقه بوده است، به ایلنا گفت: متوسط زمان تاخیر قطارها در رسیدن به مقصد در ایام نوروز امسال ۲۴ دقیقه بوده است که این عدد هم نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
نظر شما